ایرانشناسی با مجموعه حاج احمد احمدی

ایرانشناسی با مجموعه حاج احمد احمدی

ایرانشناسی با مجموعه حاج احمد احمدی
مسجدسلیمان یکی از شهرهای استان خوزستان ایران است. عملیات استخراج نفت، برای نخستین بار در خاور میانه در سال ۱۹۰۸ میلادی توسط ویلیام ناکس دارسی، کنسرسیوم دارسی از این شهر و با چاه شماره یک، در میدان نفتی مسجدسلیمان آغاز گردید. مسجدسلیمان مرکز طوایف گوناگون ایل هفت لنگ بختیاری و بخشی از طوایف چهارلنگ است. همچنین مهمترین ایلراه عشایر بختیاری از مسجدسلیمان به ییلاق می‌گذرد.
روستاهای لالی، اندیکا، عنبر، هفت شهیدان و گلگیر از بخش‌های تابعه اطراف این شهر بودند؛ که در چند سال اخیر بخش لالی و اندیکا به شهرستان و گلگیر و عنبر به شهر تغییر یافتند. از دیدنی‌های این شهر می‌توان به اولین چاه نفتی در خاورمیانه دامنه کوه آسماری، تفرجگاه تمبی، گُلگیر، آتشکده سرمسجد و پرستشگاه برد نشانده که بزرگترین معبد روباز هخامنشی در ایران و جهان است اشاره کرد. مهمترین عامل احداث و گسترش شهر مسجدسلیمان، اکتشاف نفت در این منطقه بود. در مسجدسلیمان تیم پرشور و پرهوادار نفت مسجدسلیمان وجود دارد که در ورزشگاه شهید بهنام محمدی در میدان چهل نمره مسجدسلیمان قرار دارد.
مردم مسجدسلیمان به گویش بختیاری که از گویش‌های زبان لری است مشتق از پهلوی باستان تکلم میکنند.
مسجدسلیمان را در دوره تمدن ایلام آساک می‌نامیدند که بخشی از منطقه سیماش عیلام تلقی می‌شد؛ ولی پس از حمله آریایی‌ها و شکست عیلامیان نام آن به «پارسوماش» تغییر پیدا کرد.در فاصله اواسط سدهٔ ۹ تا اوایل سدهٔ ۷ پیش از میلاد قومی آریایی به نام «پارسوا» از دامنه‌های شمال غربی زاگرس و کوه‌های بختیاری به جلگه خوزستان فرود آمدند و مسجدسلیمان کنونی از جمله مناطقی بود که در آن سکنی گزیدند. این قوم نیمه بدوی که متکی بر معیشت شبانی و به ویژه تربیت اسب بودند، بعد از آشنایی با کشاورزی و ترک کوچ‌نشینی، در نواحی کوهپایه‌ای جلگه، شهر تازه‌ای بنا نهادند و آن را به یاد سرزمین گذشته خود که «پارسوا» نام داشت، «پارسوماش» خواندند. در شمال شرقی مسجدسلیمان بر روی تپه‌ای باستانی بنام سرمسجد آتشکده‌ای مربوط به آن دوران وجود دارد که پروفسور گیرشمن باستان‌شناس فرانسوی این آتشکده را مربوط به دوران پارس‌ها می‌داند و آن را زادگاه چیش پش اول هخامنشی جد کوروش بزرگ می‌داند. مسجدسلیمان را در قدیم سرمسجد می‌نامیدند و علت آن وجود این آتشکدهٔ باستانی بود‌ ‌
.
🔴مجموعه تولیدی حاج احمد احمدی با بیش از نیم قرن سابقه در تولید سوغات کرمانشاه

  • 30 شهریور 1399
  • نویسنده: مدیر
  • تعداد نمایش ها: 3618
  • نظرات: 0
Print

انتخابگر پوسته

نمایندگی های ما


نظرات مشتریان ما

دی ان ان