جاذبه های دیدنی کرمانشاه

جاذبه های دیدنی کرمانشاه

غار پَراو یا غار پَرو (غار قاتل)
غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع 3٬050 متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در 300 متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از 40 سال پیش (1971 میلادی)، بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند.
این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال 1388 توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید. امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه 221 پایین آورده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای "عمودی" دنیا می‌باشد.
این غار برای اولین بار در سفر تحقیقاتی یک گروه غارنورد انگلیسی در سال 1350 خورشیدی به رهبری جان میدلتون کشف شد و گروه به عمق 750 متری غار دست یافت. سفر اکتشافی بعدی در سال 1351 به رهبری دیوید جادسون که با حمایت انجمن سلطنتی جغرافی و گروه غارشناسان انگلستان با هدف پیشروی بیشتر، به منظور دستیابی به رکورد جهانی انجام شد. علی‌رغم تلاش‌های زیاد گروه 16 نفرهٔ انگلیسی، این کار میسر نشد و غار پراو در عمق 751 متری به یک حوضچهٔ گلی به طول 50 متر ختم شد. این موضوع، یک اصطلاح ماندنی در غارنوردی به جای گذاشت. به این معنی که اگر یک غار بزرگ، که امید به گسترش آن می‌رود، ناگهان به آخر خود برسد، می‌گویند: «پراوئی شد»
🔴مجموعه تولیدی حاج احمد احمدی با بیش از نیم قرن سابقه در تولید سوغات کرمانشاه‌ ‌ ‌ ‌

  • 8 خرداد 1399
  • نویسنده: مدیر
  • تعداد نمایش ها: 3766
  • نظرات: 0
Print

انتخابگر پوسته

نمایندگی های ما


نظرات مشتریان ما

دی ان ان